Types of metals انواع فلزات

بررسی انواع فلزات محبوب و پرکاربرد

از عصر برنز اتفاقات زیادی افتاده است.انواع و درجه مختلف فلزات وجود دارد و هر کدام برای کاربردهای بسیار خاصی تولید شده اند.

هر روز به طور منظم با انواع فلزات در تماس خواهید بود. در اینجا یک راهنمای جالب وجود دارد که می تواند شما را با برخی از این فلزات معمولی آشنا کند و جایی که آنها را پیدا کنید

فلزات محبوب و پرکاربرد

در این مقاله به بررسی انواع فلزات پرکاربرد پرداخته ایم و کابرد انها را در حوزه های مختلف بیان کرده ایم…

رودیم

رودیم فلزی است که خاصیت بازدارندگی نور را دارد. از رودیم در صنعت چراغ سازی و ساخت آینه و جواهرسازی استفاده می شود. رودیم از گرانترین فلزات دنیا می باشد. در صنعت خودروسازی نیز رودیم کارایی زیادی دارد.

پلاتین

پلاتین نوعی فلز است که خاصیت ضد خوردنگی دارد. پلاتین بیشتر در آفریقای جنوبی و کانادا و روسیه یافت می شود. این فلز گرانبها چگالی بالا و انعطاف پذیری زیادی دارد. پلاتین فلزی تزئینی است که مورد علاقه خانم ها می باشد که حتی از فلز طلا نیز ارزشمندتر است. پلاتین علاوه بر اینکه در صنعت جواهرسازی استفاده می شود در صنایع دندان پزشکی و ساخت تسلیحات نیز از پلاتین استقاده می کنند.

طلا

یکی از محبوب ترین فلزات روی زمین طلا می باشد که در آفریقای جنوبی و آمریکا و استرالیا و چین بیشتر یافت می شود. طلا مصارف زیادی دارد از طلا در مصارف زینتی و مصارف صنعتی نیز استفاده می شود. طلا رسانای بسیار خوبی دارد به همین علت در صنایع الکتریکی کاربرد دارد. طلا خاصیت بازتابندگی دارد که باعث شده در ساخت سپر بازتابنده مورد استفاده قرار گیرد.

روتنیم

روتنیم را دانشمند روسی به نام کارل کارلویچ کلاوس کشف کرد. روتنیم فلزی است که استحکام جواهرات و مقاومت آن را بیشتر می کند. روتنیم در ساخت لوازم الکتریکی کاربرد فراوان دارد.

ایریدیم

یکی از عناصر روی زمین ایریدیم است ایریدیم همانند اسمیم است. ایریدیم توسط دانشمند اسمیتسون کشف شد. ایریدیم فلزی است که بیشترین مقاومت را در برابر خورندگی دارد. ایریدیم در برابر اسید و آب و هوا بسیار مقاوم بوده و هیچ تاثیرپذیری ندارد. در آفریقای جنوبی بیشتر ایریدیم یافت می شود و در صنایع بسیاری نظیر صنایع ساعت سازی، الکترونیک و خودروسازی و ساخت قطب نما از فلز ایریدیم استفاده می کنند.

اسمیم

یکی از چگالی ترین عناصر اسمیم است. اسمیم به رنگ آبی و نقره ای دیده می شود. اسمیم توسط اسمیتسون تنت کشف شد. اسمیم در سخت کردن آلیاژهای پلاتین قابل استفاده است. اسمیم فلزی است بسیار خطرناک زیرا این فلز اکسیدهای سمی از خود ساطع می کند که به چشم و پوست آسیب می رساند. اسمیم نیز بیشتر در روسیه و شمال و جنوب آمریکا استخراج می شود.

پالادیم

پالادیم را ویلیم هاید ولاستون کشف کرد. پالادیم را از سنگ معدن جدا کردند. پالادیم به رنگ خاکستری و فلزی کمیاب است. پالادیم در دمای بالا ثبات دارد و توان جذب بالای هیدروژن در دمای اتاق را دارد. پالادیم فلزی انعطاف پذیر و با ارزش است و پالادیم برگرفته از نام الهه یونانی به نام پالس است. پالادیم از ویژگی های با ارزشی که دارد باعث شده که در صنعت خودروسازی، جواهرسازی و تولیدات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. پالادیم نیز بیشتر در روسیه و آفریقای جنوبی و کانادا و آمریکا تولید می کنند.

رنیوم

رنیوم سومین فلزی است که نقطه جوش بالایی در بین فلزات دارد. رنیوم به رنگ نقره است. رنیوم از چگالی ترین فلزات دنیاست بخاطر نقطه جوش بالا از رنیوم در موتورهای توربینی با دمای بالا استفاده می کنند. در ساخت ترموکوپل و موادی که در تماس با الکترونیک است از فلز رنیوم استفاده می کنند.

نقره

نقره به رنگ سفید یافت می شود. از با ارزش ترین فلزات دنیا نقره می باشد و دارای بالاترین حد رسانای گرمایی و الکتریکی است. از نقره در صنایع مختلفی استفاده می کنند. در جواهرسازی و ضرب مسکوکات و ساخت مدارهای الکتریکی از نقره استفاده می کنند. از کاربرد شگفت انگیز نقره می توان از جلوگیری رشد باکتری ها در تلفن همراه و برای کنترل بوی ناخوشایند کفش و لباس ها استفاده کرد و همچنین از نقره در جلوگیری از خورده شدن چوب ها استفاده می کنند. می توان کشورهایی نظیر چین و شیلی و پرو و مکزیک را جزء تولیدکنندگان نقره نامید.

ایندیوم

ایندیوم فلزی سفید رنگ است که در فرآیند سنگ معدن آهن، مس و سرب با روی به دست می آید. ایندیوم فلزی کمیاب است. ایندیوم انعطاف پذیر است و ظاهری براق دارد. در جنگ جهانی دوم برای پوشش بلبرینگ های موتورهای هواپیما برای اولین بار از فلز ایندیوم استفاده شد. همچنین از ایندیوم در ساخت آینه های ضدخوردگی، نیمه رساناها و آلیاژها و دستگاه هایی با پنل مسطح و هدایت الکتریکی استفاده می کنند. ایندیوم را کشورهایی چون چین، کره جنوبی و ژاپن تولید می کنند. ایندیوم بخاطر کمیاب بودن و گران بودن قابل بازیافت و احیای دوباره شد.

https://makeitfrommetal.com/category/materials/

صنایع چوب و فلز فرنیشن

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *