کف

معرفی و توضیح درباره انواع مصالح کف سازی

همان گونه که آراستگی سقف خانه ، دیوار ، اثاثیه منزل برای بهتر شدن فضای اطراف مان به کار میروند و به آن توجه میشود کف هم نیز مسئولیت سنگینی در زیباسازی ساختمان به عهده دارند .

تنوع در تولید و انواع مصالح کف سازی وهمچنین طرح و رنگشان توانسته رضایت هر سلیقه و درخواستی را برآورده سازد .

کفپوش نوعی پوشش برای کف ساختمان است که علاوه بر پنهان نمودن عیوب، جلوه ای زیبا به فضا می بخشد. این پوشش در انواع کفپوش چوبی، سرامیکی، لمینت، وینیل، سنگ، پی وی سی و … در ساختمان نصب و هر کدام با توجه به بودجه و سلیقه افراد انتخاب می گردند. طراحی دکوراسیون داخلی بدون انتخاب کفپوش امری غیر ممکن است،

به همین دلیل در طراحی یک مکان تا حد امکان سعی می شود از کفپوش مناسب استفاده شود

کف پوش ها :

برای انتخاب صحیح و بهتر کفپوش ساختمان شناخت دقیق آنهاست تا پس از پایان کار و مواجهه با معایب و مشکلات آنها از نزدیک بدیل استفاده نکردن نوعی مناسب از کفپوش ها سرمایه و وقت طلایی تان را هدر ندهد ، آشپزخانه و دیگر قسمت های ساختمان که رطوبت و پاشیده شدن آب در آن دور از انتظار نیست می بایست از کفپوش هایی استفاده گردد که صیقلی براق خصوصا قدرت مقابله با آب و رطوبت را داشته باشند همچون کاشی وسرامیک .

پارکت های چوبی :

یکی از رایج ترین نوع مصالح کف است . کفپوش هایی هستند که از جنس آنها از چوب طبیعی درختان می باشد ، درختانی مانند کاج صنوبر افرا و… پارکت را به کف اتاق می چسبانند . از پارکتچوبی در آشپزخانه به هیچ عنوان استفاده نکنید زیرا نسبت به آب فوق العاده حساس بوده و در صورت تماس با آب سریعا دچار تورم می شود یا به اصطلاح باد می کند . پارکت در اثر برخورد اشیا نوک تیز با آن آسیب دیده و خش می افتد و پس از گذشت چند سال لازم است تا سطح آن مجدد ساب خورده و لاک زده شود. با استفاده از یک دستمال نیمه مرطوب می توان به راحتی گرد و غبار را از سطح این کفپوش ها پاک کرد، البته مراقبت و تمیزکاری آنها باید مدام صورت گیرد تا از نشست و نفوذ آلودگی جلوگیری شود.

پارکت لمینت :

لمینت که به اصطلاح به آن پارکت لمینت نیز میگویند از جنس HDF الیاف چوب می باشد و مانند پارکت مستقیما از خود چب درختان ساخته نمیشود ، پارکت لمینت ها تفاوت های زیادی با پارکت های چوبی دارند . این کفپوش با سرعت بالا نصب می شود . نوعی عایق حرارتی، صوتی و رطوبتی است، به همین دلیل این کفپوش ها را می توان نوعی عایق برای کف در نظر گرفت.

موکت :

یکی دیگر از انواع کفپوش ها در دکوراسیون داخلی منزل موکت میباشد که استفاده از آن در دکوراسیون کل منزل یا یکی از اتاق ها تنوعی زیبا ایجاد میکند ،

استفاده از یک موکت با جنس و رنگ خوب میتواند شکل ظاهری دکوراسیون داخلی منزل را به کلی تغییر دهد

اما باید بدانید که موکت برای هر بخش مناسب نیست

سرامیک :

کفپوش های سرامیکی در اندازه،طرح و قیمت های گوناگون دربازار موجود و تمیز کردن آن نیز نسبتا آسان است

و با رعایت برخی از نکات میتوان طول عمر آن افزود،

مثلا بهتر است برای دوام مرتبا با اسفنج مرطوب تمیز شوند

و سپس با حوله خشک رطوبت انها گرفته شود امروزه بسیاری طرفدار سرامیک ها هستند

عواملی نظیر :

  • سردی سطح سرامیک،
  • بالا بودن زمان نصب،
  • وزن
  • قیمت

آن بازار این کفپوش را با چالش مواجهه کرده است.

کفپوش پی وی سی ( pvc ) :

در سال های اخیر کفپوش های جدیدی با نام کفپوش های وینیلی یا pvc وارد بازار شده که مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است

کفپوش وینیل جایگزینی مناسب برای کفپوش های سنگی و سرامیکی است و از مزایای آن می توان به تمیزکاری و نگهداری آسان اشاره کرد. این کفپوش به شکل تایل در اندازه های مختلف به بازار عرضه می شود و دارای طرح ها و رنگ های متفاوتی است. ظاهر این تایل ها همانند کفپوش های سرامیکی، چوبی و سنگی است و زیبایی بی نظیری در فضا ایجاد می کند.

به علاوه در اتاق هایی که مرطوب یا نمناک اند انتخاب وینیل بهترین گزینه به شمار میرود ، کفپوش پی وی سی در برابر آب مقاومند و حتی برای کف آشپزخانه هم قابل استفاده هستند.

کفپوش بامبو:

چوب گیاه بامبو جایگزین مناسبی برای چوب درختان جنگلی است

و می توان آن را به جای تخته های چند لایه، لمینت، الوار، ام دی اف و … به کار برد.

کفپوش بامبو مقاومت بسیار بالایی دارد

و در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت دچار پوسیدگی و ترک خوردگی نمی شود،

علاوه بر آن باکتری و قارچ نیز نمی توانند بر روی آن رشد کنند.

استحکام چوب بامبو در مقایسه با چوب درختانی نظیر ساج، افرا و بلوط بالاتر است . عمر مفید کفپوش های بامبو اگر به درستی نصب و نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی ترمیم یا تعویض گردند، حدود ۳۰ سال خواهد بود.. .

کفپوش سه بعدی:

کفپوش سه بعدی از جمله جدیدترین و جذاب ترین کفپوش ها می باشد

که تصویری سه بعدی را به نمایش می گذارد. این کفپوش برای مکان هایی نظیر حمام و سرویس بهداشتی مناسب است و جلوه ای جذاب به آنها می بخشد. کفپوش اپوکسی سه بعدی یکی از نوآوری های صنعت کفپوش سازی است که در اوایل تولید خود در لابی، مراکز خرید و هتل ها مورد استفاده قرار می گرفت اما در حال حاضر از آن به عنوان کفپوشی دکوراتیو در دکوراسیون داخلی استفاده می شود. کفپوش سه بعدی غیر قابل نفوذ است و در برابر نفوذ آب و رطوبت مقاومت بالایی دارد.

اگر بر روی آن مواد شوینده،سفید کننده،مواد اسیدی و یا بازی ریخته شود تغییر رنگ نداده و آسیب نمی بیند.

کفپوش بتنی:

در عصر حاضر با خلق ایده های جدید، بتن نه تنها در امور ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد، بلکه در دکوراسیون داخلی نیز کاربرد ویژه ای دارد. کفپوش های بتنی پولیش خورده یکی از مقاوم ترین کفپوش ها است که در طراحی دکوراسیون به سبک معاصر اجرا می شود. استفاده از این کفپوش هنوز بسیار رایج نشده است

صنایع چوب و فلز فرنیشن

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *