ویژگی صندلی اداری خوب

صندلی اداری خوب و 10 ویژگی که کمر درد را از شما دور میکند

صندلی های اداری انواع و اقسام و ویژگی گوناگونی دارند که در اینجا به تعدادی از آنها می پردازیم.

صندلی های اداری بر اساس کاربری

1. صندلی مدیریتی

این مدل صندلی اداری طرفداران زیادی دارد، اغلب بزرگ و بلند بوده و ساخت آنها از ابعاد مشخصی پیروی نمی کند. فضای که اشغال می کند بیش از سایر مدل هاست اما در مقابل برای استفاده طولانی مدت مناسب است. طبیعتا به علت طراحی و متریال به کار رفته قیمت بیشتری نیز دارد.

 

2. صندلی کنفرانس

همانطور که از عنوان آنها پیداست، این مدل صندلی ها مناسب سالن های کنفرانس و اتاق های جلسات هستند، از همین رو به آنها صندلی هیئت مدیره نیز گفته می شود. به نسبت مدل های دیگر تنظیمات کمتری دارند چرا که استفاده از آنها بطور موقتی و کوتاه مدت می باشد.

3. صندلی کارمندی

عموما در سازمان ها، اداره ها و شرکت ها، بخش عمده ای از پرسنل را کارمندان تشکیل می دهند. بنابراین صندلی انتخاب شده برای کارمندان باید به گونه ای باشد که از خستگی زیاد نیروها در طول روز جلوگیری کند. نشستن طولانی مدت کارمندان ایجاب می کند که از صندلی های ارگونومیک به عنوان صندلی های کارمندی استفاده شود. همچنین روکش مناسب برای این مدل صندلی روکش پارچه ای است تا مانع تعریق شود.

4. صندلی کارشناسی

در عمده خصوصیات همانند صندلی کارمندی است و صرفا ممکن است در جزئیاتی مانند ابعاد، رنگ و طراحی متفاوت از صندلی کارمندی باشد تا تمایز سطح کارشناس و کارمندان ساده را نشان دهد. این صندلی ها اغلب روکش چرم داشته و دارای 4 چرخ هستند.

 

5. صندلی کامپیوتر

طراحی این صندلی ها به گونه ای است که در کنار میز کامپیوتر قابل استفاده باشند و ارگونومیک بودن آنها حائز اهمیت است. بعضا دارای 5 پایه چرخدار هستند تا حرکت با آنها آسان تر باشد. پشتی این صندلی ها باید قابلیت عقب رفتن و ایجاد زاویه 110 درجه را داشته باشند چرا که این زاویه بهترین زاویه کار کردن با کامپیوتر بوده و کمترین فشار را به کمر وارد می کند. داشتن پشت سری نیز از وارد شدن فشار زیاد به گردن می کاهد.

6. صندلی اپراتوری

این مدل صندلی که به نوعی صندلی کامپیوتر نیز می باشد، مناسب پرسنلی است که وظایف اپراتوری و پشتیبانی داشته و بطور مداوم پشت کامپیوتر هستند. لازم است این صندلی ها ارگونومیک باشند، بنابراین فرم آنها به گونه ای است که از کمر حمایت می کنند. این صندلی ها فضای زیادی اشغال نکرده و مناسب فضاهای کاری شلوغ هستند. بهتر است روکش آنها به گونه ای باشد تا از تعریق زیاد کاربر جلوگیری کند. همانند صندلی کامپیوتر پایه 5 پر داشته و حرکت آنها آسان است.

 

7. صندلی پذیرش

این صندلی ها عموما برای ارباب رجوع و مهمان بوده و در قسمت پذیرش اداره یا شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی ساده ای دارند و پایه آنها، پایه سورتمه ای است. در ساخت آنها اغلب از پلاستیک و چوب بکار گرفته می شود و طرح ها و رنگ های متنوعی دارند تا در محیط های مختلف و با دکوراسیون های گوناگون قابل استفاده باشند.

صندلی های اداری بر اساس نوع ساخت

1. صندلی ارگونومیک / طبی

صندلی های ارگونومیک صندلی هایی هستند که استانداردها و تنظیمات مشخصی در ساخت آنها لحاظ شده است

تا در استفاده طولانی مدت موجب بروز آسیب های جسمی برای کاربر نباشند.

ارگونومیک بودن صندلی های اداری اهمیت زیادی دارد

چرا که کارمندان زمان زیادی را بر روی آنها می نشینند.

صندلی های ارگونومیک از وارد شدن فشار زیاد به ستون فقرات و گردن جلوگیری می کنند،

همچنین انتخاب مناسبی برای افراد دارای کمردرد هستند.

این صندلی ها از انحنای مناسبی برخوردارند و طراحی آنها به گونه ای است که به افزایش گردش خون در بدن کمک می کند، همچنین بعضا امکان خم شدن به عقب یا گردش به جهات مختلف را دارند.

برخورداری از جک تنظیم ارتفاع، قابلیت تغییر زاویه پشتی کمر و قفل کردن آن، داشتن دسته های مناسب، عمق مناسب، شیب زانوها، و پشتیبان کمر از جمله خصوصیات این صندلی ها می باشد.

اگرچه قیمت آنها در مقایسه با سایر صندلی ها بیشتر است اما در درازمدت از فواید بیشتری برای سلامتی افراد برخوردار هستند.

2. صندلی اجرایی

این صندلی ها عمدتا روکش چرمی و تنظیمات بیشتری دارند. به علت قیمت بالایی که دارند اغلب به عنوان صندلی مدیریتی استفاده می شوند.

3. صندلی مش

عنصر اصلی در ساخت صندلی های مش، پارچه است. استفاده از پارچه های خالص سبب افزایش گردش هوا در قسمت های پشتی و نشیمن گاه صندلی و در نتیجه تعریق کمتر کاربر می شود.

 

10 ویژگی صندلی اداری مناسب

در سال های اخیر توجه مدیران به استفاده از مبلمان اداری استاندارد و ایمن افزایش یافته است چرا که خستگی روزانه و عوارض بلند مدت استفاده از مبلمان غیر استاندارد از یکسو سلامتی پرسنل را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر از بهره وری و کیفیت کار آنها می کاهد. بنابراین لازم است مدیران و صاحبان کسب و کارها به طور خلاصه با ویژگی های مبلمان اداری به ویژه انواع میز و صندلی آشنا باشند تا بتوانند انتخاب صحیحی متناسب با شرایط و اقتضائات محیط کاری خود انجام دهند.

نیاز به یادآوری نیست که عدم انتخاب درست دیر یا زود تبعات خود را نشان می دهد، برای مثال یا مجموعه مجبور به تعویض صندلی ها می شود یا کارمندان همواره از خستگی و کلافگی کار با میز و صندلی های غیراستاندارد شکایت می کنند.

صندلی اداری خوب باید استاندارد و ارگونومیک باشد، هر یک از این مفاهیم مستلزم برخورداری از برخی ویژگی هاست که اغلب مشترک هستند.

به عبارت دیگر اگرچه استاندارد بودن و ارگونومیک بودن اشتراکات زیادی با یکدیگر دارند اما در برخی جزئیات تفاوت داشته و از هم متمایز می شوند. در این قسمت مهمترین خصوصیات و ویژگی هایی که توصیه می شود در صندلی های اداری رعایت شده باشند، چه از لحاظ استاندارد و چه ارگونومیک بودن، مورد اشاره قرار می گیرد.

ارتفاع قابل تنظیم

امکان تنظیم ارتفاع نشیمن گاه برای صندلی های اداری امری ضروری است، ارتفاع مناسب ارتفاعی است که در آن ران ها و کف پاها کاملا افقی و ساعدها نیز همراستا با میز و در زاویه 90 درجه قرار بگیرند که عموما اندازه 40 تا 53 سانتی متر از زمین برای بیشتر افراد مناسب است.

تکیه گاه / پشتی بلند با انحنای S

ارتفاع پشتی صندلی باید به اندازه ای باشد که از گردن تا لگن کاربر را پوشش دهد، همچنین وجود انحنای S مانند در پشتی صندلی و در ارتفاع 14 تا 21 سانتی متر از پایین، با پرکردن گودی کمر از وارد شدن آسیب به ستون فقرات جلوگیری می کند. در غیر اینصورت استفاده طولانی مدت از صندلی سبب ایجاد انحراف در ستون فقرات و از بین رفتن بافت میان مهره ها می شود.

امکان تنظیم زاویه پشتی و قفل کردن آن
پشتی صندلی اداری باید قابلیت عقب رفتن و امکان قفل شدن جهت تثبیت وضعیت را داشته باشد. زاویه 110 درجه را بهترین درجه برای تنظیم پشتی صندلی در نظر می گیرند چرا که کمر در این شرایط متحمل فشار کمتری می شود.

داشتن پشت سری / گردنی

هنگام استفاده از صندلی هایی که پشت سری دارند، فشار کمتری به گردن کاربر وارد می شود تا زمان استفاده از کامپیوتر ناچار به خم کردن گردن خود نباشد. جنس پشت گردنی عمدتا از جنس مش یا توری است تا از طریق افزایش گردش هوا از تعریق در قسمت گردن جلوگیری کند.

عرض و طول مناسب نشیمن گاه

مساحت نشیمن گاه باید به اندازه ای باشد که اغلب افراد بتوانند از آن استفاده کنند. عرض 43 تا 50 سانتی متر توصیه می شود، همچنین طول نشیمن گاه یعنی فاصله جلو تا عقب آن باید بین 37 تا 43 سانتی متر و طوری باشد که از یکسو کمر کاربر به پشتی برسد و از سوی دیگر بین زانوها و جلوی نشیمن گاه بین 5 تا 9 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. اگر مرکز نشیمن گاه گود باشد، فشار بیشتری به ران ها وارد می شود و اگر بالعکس لبه های آن از مرکزش گودتر باشند، فرد برای جلوگیری از سُر خوردن باید به زانو و ران های خود فشار بیاورد. توصیه می شود لبه نشیمنگاه صندلی پُر و گرد باشد، زیرا در این حالت گردش خون در پاها بهتر صورت می گیرد.

طراحی و جنس تشک و پشتی

کفی صندلی نباید خیلی نرم باشد

زیرا در اینصورت فرد مانند یک مبل راحتی درون آن فرو رفته و جابجایی کمتری خواهد داشت

و این امر در طول زمان موجب اختلال در وضعیت خون رسانی بدن و تضعیف عضله های لگن می شود.

تشک سفت و با ضخامت 15 تا 19 سانتی متر برای استفاده طولانی مدت مناسب تر است،

همچنین بهتر است دارای اندکی اصطکاک بوده و روکش تشک و پشتی صندلی از پارچه، چرم یا پارچه تنفسی باشد.

اگر روکش صندلی از چرم خشک باشد، پس از مدتی ترک خورده و پوسته پوسته می شود،

باید چرم هایی را انتخاب کرد که تکنولوژی گردش هوا در آنها به کار رفته است

مانند چرم وی و چرم پی یو.

استفاده از پارچه و الیاف ضد حساسیت، ضد الکتریسیته، ضد رطوبت یا دارای قابلیت تنفس نیز بسیار مطلوب است. در سال های اخیر استفاده از پشتی های توری و ارتجاعی افزایش داشته است.

البته کسانی که قابل شستشو بودن صندلی برایشان اهمیت دارد باید این مورد را نیز هنگام خرید صندلی لحاظ کنند.

دارای پایه چرخ دار

داشتن چرخ برای صندلی اداری الزامی است چرا که حرکت در اطراف میز کار را برای پرسنل تسهیل کرده و در زمان صرفه جویی می کند. صندلی های اداری معمولا پایه 5 پر دارند. همچنین اگر چرخ ها بی صدا و روان نباشند، مشکلاتی در هنگام استفاده ایجاد می کنند.

 

داشتن دسته

توصیه می شود صندلی اداری دارای دسته باشد، اگر ارتفاع این دسته قابل تنظیم باشد امتیاز بیشتری محسوب می شود چرا که از وارد شدن آسیب به مچ و ساعد و افتادگی شانه جلوگیری می کند. اگر دسته صندلی و سطح میز در یکراستا قرار نگیرند، کاربر دچار درد مچ دست و در موارد شدیدتر سندروم تونل کارپال می شود. مچ دست هنگام استفاده از کامپیوتر نباید بیش از 5 درجه به سمت داخل یا خارج انحراف پیدا کند.

برخورداری از مفصل گردشی

صندلی های ارگونومیک در ناحیه اتصال پایه به نشیمن گاه از یک مفصل چرخشی برخوردار هستند که به کاربر امکان می دهد بتواند به تمام زوایا چرخیده و به قسمت های مختلف میز و فضای کاری خود دسترسی داشته باشد.

تناسب ارتفاع نشیمن گاه با قد کاربر

برای صندلی هایی که ارتفاع آنها قابل تغییر نیست مانند صندلی های ساده پذیرش، ارتفاع نشیمن گاه صندلی نه باید آنقدر بلند باشد که پای کاربر به زمین نرسد و نه آنقدر کوتاه که باعث جمع شدن پاها به سمت شکم شود. شاید با خرید یک زیرپایی بتوان مشکل اول را حل کرد اما برای حالت دوم چنین نیست. بنابراین این مدل صندلی ها را باید به گونه ای انتخاب کرد که برای اکثر افراد با قدهای مختلف قابل استفاده باشند.

قطعات با کیفیت

طبعا در ساخت یک صندلی خوب از قطعات با کیفیت استفاده می شود، بنابراین باید مکانیزم، جک و فوم به کار رفته در صندلی از کیفیت مناسب و قابل قبولی برخوردار باشند.

 

انتخاب صندلی اداری

کارمندان و مدیران پشت میزنشین سالانه حداقل 2000 ساعت را در محیط کاری خود می گذرانند که بخش اعظمی از آن را بر روی صندلی نشسته اند. پس لازم است برای انتخاب صندلی اداری مناسب زمان مقتضی اختصاص داده شود.

رعایت نکات زیر نیز در انتخاب درست موثر خواهد بود.

یک صندلی به صرف ارگونومیک یا طبی بودن برای همه افراد مناسب نیست.

صندلی های ارگونومیک طرح ها و مدل های متنوعی دارند

چرا که انسان ها از خصوصیات جسمی و شغلی متفاوتی برخوردار هستند،

برای مثال فردی که جثه کوچکی دارد نمی تواند از صندلی دارای دسته های بلند استفاده کند

یا فردی که وزن زیادی دارد نمی تواند روی هر صندلی ای بنشیند.
بنابراین صندلی های استاندارد یا ارگونومیک اگرچه بر اساس اصول و ضوابطی ساخته شده اند

اما این بدان معنا نیست که صرف ارگونومیک بودن برای استفاده کافی باشد،

پس هر فرد باید بر اساس خصوصیات جسمی، شغل و محیط کار خود صندلی مناسب را انتخاب کند.
ارگونومیک تنها یک عنوان نیست بلکه مستلزم این است

که اصول خاصی در طراحی و ساخت صندلی لحاظ شده باشد،

بر همین اساس باید با ویژگی های صندلی های استاندارد آشنا گشته و فریب ادعای سودجویان را نخورد.
سعی کنید صندلی ارزان قیمت نخرید. قیمت پایین شاید در کوتاه مدت به صرفه باشد اما در دراز مدت ضررهای فراوانی به دنبال دارد به خصوص آنکه ممکن است خیلی زود نیاز به تعمیر پیدا کند.

صنایع چوب و فلز فرنیشن

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *