جنس درب آکوستیک

جنس درب آکوستیک

 

جنس درب آکوستیک؟

هدف از استفاده درب های نیمه آکوستیک و به طور کلی درب های عایق صدا و  همچنین اهمیت و لزوم استفاده از آنها در سالن های همایش ، آمفی تئاتر، سینما ، کنفرانس و … بیان نماییم.

در سالن های همایش، کنفرانس و سینما عدم تبادل صوتی سالن با محیط بیرون از اهمیت بالایی برخوردار است.

ازین جهت که صدای مراسماتی که در سالن برگزار میگردد مزاحم نفرات حاضر در سایر نقاط ساختمان نباشد.

و از طرفی در جلسات مهم صدایی از بیرون نظم جلسه را مختل ننماید. ضمنا مفاد جلسه و کنفرانسی که در سالن جلسات برگزار می شود برای سایرین فاش نگردد. این مورد آخر خصوصا در مجموعه هایی که نکات امنیتی و اطلاعاتی اهمیت ویژه دارند نمود بیشتری خواهد داشت.

هدف از استفاده و کاربرد درب های عایق صدا:

 

مطلب فوق را می توان به نوعی ایزولاسیون صوتی سالن نامید. که در واقع زیر مجموعه مبحث گسترده تر آکوستیک سالن نمایش می باشد. در زمینه آکوستیک موارد بسیاری دخیل می باشد که یکی از این موارد درب های سالن هستند. درب ها به عنوان محل ورود و خروج به فضای داخلی سالن اهمیت ویژه داشته و جنس و نوع آنها تاثیر بسزایی در ایزولاسیون سالن های همایش، آمفی تئاتر، سینما و کنفرانس دارد.

درب های آکوستیک یا درب های عایق صدا همانطور که از نام آن ها پیداست. به منظور از بین بردن یا به حداقل رساندن تبادل صوتی بین فضای داخلی با فضای بیرون استفاده می شوند. عمده کاربرد درب ضد صدا در سالن های همایش، سینما، کنفرانس، اتاق جلسات، اتاق فرمان و استودیو ها است. ساختار داخلی درب های آکوستیک بر اساس نیاز تعریف شده محیط، باید عایق صوت (‌به معنای کاهش انتقال امواج صوتی بین فضای داخل و بیرون‌) و جاذب صوت (به معنای کاهش قابل ملاحظه انرژی امواج) باشد. در برخی از محیط‌ها نیز باید علاوه بر موارد فوق، سطح درب به عنوان دیفیوزر (بازتابنده) عمل نموده و باعث بازپخش امواج به مسیرهای متفاوت گردد. لذا امواج جذب‌ نشده بلکه به نحوی در فضا متفرق میشوند که ایجاد مزاحمت ننموده و پژواکی ایجاد نگردد.

 

درب آکوستیک ، درب نیمه آکوستیک ، درب عایق صدا

  • مهمترین نکته در آکوستیک درب ها استفاده از عایق صوتی مناسب است. پشم سنگ، فوم پلی یورتان، فوم الاستومری، پلی استایرن و در برخی موارد ورقهای سربی برای این منظور استفاده میشوند. البته درز گیری بی عیب و نقص و تراز درب در محل تقابل درب با چهارچوب نیز از نکات حائز اهمیت است. هر چه عایق صوتی و درز بین چهارچوب بهتر پوشش داده شوند درب نشت صدای کمتری خواهد داشت . کوچکترین منفذ می تواند عملکرد یک درب آکوستیک یا نیمه آکوستیک را مختل و آن را به دربی معمولی بدل نماید. نکته دیگر در خصوص درب ضد صدا آنکه حتی لولا و دستگیره بایستی با ملاحضات خاصی روی درب نصب گردند. به طوری که هنگام باز و بسته شدن هیچ صدایی تولید نکرده و به نرمی عمل کنند
انواع درب آکوستیک

درب های آکوستیک لمسه کاری شده:

یکی از روشهای معمول و کارآمد جهت آکوستیک کردن درب ها و ساخت درب های عایق صدا لمسه کاری است. لمسه کاری عموما با استفاده از مواد زیر انجام می شود:

پارچه های مخمل و چرم های مصنوعی درجه یک برای روکش درب، استفاده از عایق اسفنجی جهت ایزولاسیون سطح درب و استفاده از گل میخ های ساده و قلم زنی شده، دکمه های همرنگ پارچه یا چرم، گل پیچ های آبکاری شده. این روش علاوه بر عایق سازی درب، شکل ظاهر زیبایی برای درب ها ایجاد می کند. همچنین از مشخصه هایی است که درب های عایق صدا را از دربهای معمولی در اولین نظر متمایز می سازد.

تفاوت اصلی درب های آکوستیک و درب های نیمه آکوستیک

در آن است که جهت پیاده سازی درب آکوستیک نیاز به پروفیل کشی وجود دارد. این درب ها عموما در مکان هایی که نیاز به حداکثر عایق صوتی وجود دارد استفاده می شوند. مکانهایی مثل استودیو های ضبط صدا و تصویر، اتاق مدیرعامل، سالن تیراندازی و …. اما درب های نیمه آکوستیک از منظر پیاده سازی ساده تر بوده و هزینه کمتری نیز در بردارند. این دربها به خوبی می توانند نیاز اماکنی همچون سالنهای همایش و کنفرانس را از نظر ایزولاسیون صوتی پاسخگو باشند.

جنس درب آکوستیک

جنس درب آکوستیک

نکات پایانی درمورد دربهای سالن های همایش، آمفی تئاتر، سینما و کنفرانس:

در خاتمه هرچند شاید دربها به عنوان عنصری کم اهمیت تر نسبت به سایر موارد در اماکن مختلف تلقی شوند. و صرفا برای ورود و خروج به اماکن گوناگون کاربرد داشته باشند. اما نوع درب ها و مکان قرارگیری آنها اهمیتی بسیار دارد. به عنوان نمونه نکات زیر را میتوان برشمرد: در سالنهای همایش، سینما و کنفرانس تعداد و جانمایی دربها باید براساس ابعاد و ظرفیت سالن در نظر گرفته شود. هدف آنکه هنگام ورود و خروج حضار ازدحام و بی نظمی بوجود نیاید. از طرفی در مواقع اضطرار امکان تخلیه سریع فضا به بهترین شکل مهیا باشد. در سالنها عموما استفاده از درب های دولنگه که رو به بیرون باز می گردند توصیه می شود. تا کمترین میزان تداخل را با فضای سالن داشته باشد. برای ورود و خروج نفرات VIP و عوامل صحنه نیز می بایست درب های اختصاصی و مجزا در نظر گرفته شود.

امروزه تصور اماکنی همچون سالنهای همایش، سینما، استودیوها و اتاقهای جلسات بدون استفاده از درب عایق صدا تقریبا ناممکن است. زیرا با توجه به موارد مطروحه در این نوشته، عاملی تاثیر گذار در آکوستیک این اماکن و در نتیجه افزایش سطح کیفی و بهره وری آنها میباشند.

صنایع چوب و فلز فرنشین

تامین و نصب درب آکوستیک و ضد صدا (Acoustic door ) :

شرکت صنایع چوب و فلز فرنشین  وظیفه ساخت و نصب درب عایق صدا را به عنوان بخشی از پروژه های مرتبط با سالن های همایش، سینما، کنفرانس و غیره عهده دار است. لذا در صورتی که سوال یا درخواستی در مورد درب های آکوستیک، درب های نیمه آکوستیک ( ضد صدا ) خصوصاً جهت سالن های گوناگون دارید می توانید با ما بگیرید.

آدرس دفتر تهران :

خیابان حافظ ،خیابان سرهنگ سخایی،جنب بیمارستان شرکت نفت

تلفن : 55690944-021

همراه:09126001005

آدرس دفتر کرج : 

شهرک وحدت خیابان سوم شرقی

تلفن : 36651911-026

همراه:09120821482

خوشحال میشیم نظرات شما را راجب کارهامون بدونیم و از انتقاد یا پیشنهادی دارین به این شماره ها تماس بگیرید

با امید به اینکه این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد. آماده ارائه ی خدمات مطلوب به شما عزیزان هستیم.

صنایع چوب و فلز فرنشین

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *