ساخت عایق صدا

ساخت عایق صدا و آکوستیک درب ها

ساخت عایق صدا و آکوستیک درب ها

در مقاله پیش‌رو قصد داریم آموزش ساخت عایق صدا را با هم مرور کنیم.

این روزها با وجود خانه‌های کوچک و آپارتمانی، سر و صداهای همسایه‌ها آسایش و راحتی را از آدم‌های زیادی گرفته است.

خصوصا اگر دیوار بین خانه شما و خانه همسایه کناری‌تان به نازکی کاغذ باشد و همسایه‌های بی‌ملاحظه‌ای هم داشته باشید! جدا از مشکلات جیغ و داد و دعواهای همسایه‎‌ها، اگر اهل موسیقی و تمرین ساز و آواز باشید هم ممکن است هر از چند گاهی، چوب شکایت همسایه‌ها به تن‌تان بخورد!

در چنین شرایطی باید چکار کرد؟

چگونه می‌توانیم یک عایق صوتی ارزان بسازیم و اتاقمان را آکوستیک کنیم؟

آیا واقعا این مانع ها برای جلوگیری از آلودگی های صدا به کار می آید یا خیر

ساخت عایق صوتی ارزان در خانه

ساخت عایق صدا

ساخت عایق صدا

برای اینکه خانه‌ یا اتاق‌تان را آکوستیک کنید نیاز به تخصص و صرف هزینه‌ زیادی ندارید. روش‌های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا از شر سر‌و‌صداهای اضافی اطراف خلاص شوید و یک استودیوی کاملا آکوستیک در خانه‌تان داشته باشید.

استفاده از کتابخانه

اگر خوره کتاب هستید و کتاب‌های زیادی در خانه‌تان دارید، همه آن‌ها را در یک اتاق جمع کنید و در کتابخانه‌ای بزرگ بچینید. چسباندن کتابخانه به دیوار و پر‌کردن آن با کتاب‌های زیاد، کمک می‌کند تا سر و صدای زیادی به اتاق‌تان وارد یا از آن خارج نشود. فراموش نکنید که کتابخانه را جلوی دیوار مشترک با همسایه قرار دهید.

 

 

استفاده از پتو یا پرده‌های ضخیم

دومین راه‌کار برای آموزش ساخت عایق صدا، استفاده از پتو و پرده‌های ضخیم است. می‌توانید دیوار و پنجره‌ها را با پرده‌های عایق یا پتوهای ضخیم بپوشانید. البته این کار باعث تاریک شدن اتاق‌تان می‌شود و احتمالا زیبایی دکوراسیون آن را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این حال اگر در آرامش خوابیدن را ترجیح می‌دهید، این روش می‌تواند برای شما موثر باشد. پتوهای عایق معمولا خیلی ضخیم و سنگین هستند و برای اتاق‌های با پنجره‌های بزرگ مناسب‌اند. طبیعتا هر چقدر پنجره اتاق شما بزرگ‌تر باشد، سر و صدای بیشتری از آن منتقل خواهد شد.

 

 

استفاده از پدهای عایق ارتعاشی

اگر عادت دارید موسیقی را با صدای خیلی بلند و از طریق اسپیکرهای بزرگ و حرفه‌ای‌تان بشنوید، باید این خبر بد را به شما بدهیم که به زودی همسایه‌ها با توپِ پُر جلوی در خانه‌تان تجمع خواهند کرد!

وقتی موزیک را با صدای بلند از اسپیکرهای حرفه‌ای می‌شنوید، صدای لرزش آن برای دیگران، خصوصا همسایه‌های طبقه پایین و کناری، بسیار آزاردهنده خواهد بود. بهتر است اسپیکرتان را روی پدهای عایق ارتعاشی قرار دهید تا لرزش آن گرفته شود.

 

 

استفاده از درزگیر در

بخش زیادی از صداها از شکاف زیر در خارج یا به آن وارد می‌شوند و یکی از راه‌کارها برای ساخت عایق صوتی ارزان، استفاده از درزگیرهاست. اگر فاصله زیر در را با استفاده از یک درزگیر خوب و مناسب بپوشانید، خواهید دید اگر داخل اتاق با صدای بلند حرف بزنید یا موسیقی و آواز تمرین کنید، صدای خیلی محو و خفه‌ای در فضای خانه یا بیرون از آپارتمان شنیده خواهد شد.

 

 

استفاده از فوم‌ شانه تخم‌مرغی یا فوم هرمی

آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای ساختن عایق صوتی، استفاده از فوم های آکوستیک است.
سطوح سخت، مانند دیوار خشک، گچ و کاشی، صداها را منعکس و تقویت می‌کنند. به همین دلیل استفاده از فوم‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا یک عایق صوتی ارزان بسازید. این فوم‌ها شکل اسفنجی دارند، انعطاف‌پذیرند و روی سطح آن‌ها خلل و فرج زیادی وجود دارد که باعث جذب صدا می‌شود. فوم‌های آکوستیک پنل یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای ساخت عایق صدا محسوب می‌شوند. این فوم‌ها ظاهر اتاق شما را زیبا می‌کنند و به دلیل داشتن رنگ تیره، با گذشت زمان تغییر رنگ نمی‌دهند.

 

 

نصب این فوم‌ها بسیار راحت است و می‎توانید با میخ، پیچ، چسب آهن و… آن‌ها را به هر سطحی که می‌خواهید بچسبانید. فوم‌های هرمی و تخم مرغی بافت بسیار نرمی دارند و با تیغ موکت بری به راحتی بریده می‌شوند. در واقع برای نصب کردن این فوم‌ها نیاز به نصاب ندارد.

دیوارهایی که قصد آکوستیک کردن آن را دارید متر کنید، به سایت صنایع چوب و فلز فرنشین مراجعه کنید و از بین فوم‌های موجود، فوم دلخواهتان را بر اساس ضخامت، ابعاد و دانسیته انتخاب کرده و سفارش دهید. پس از تحویل گرفتن سفارشتان می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان، فضای موردنظرتان را آکوستیک کنید.

پنل صوتی 3D

پنل‌های صوتی سه بعدی یکی از جذاب‌ترین ابزارهای ساخت عایق صوتی هستند. این عایق‌ها با ظاهر زیبا و شکیل خود می‌توانند جایگزین دیوار پوش‌های دیگر مانند پتینه یا کاغذ دیواری شوند. پنل صوتی 3D از جنس فوم اکسپورت فشرده است که باعث می‎‌شود صدا به هیچ عنوان از آن عبور نکند.

اگر قصد دارید استودیو، سالن کنفرانس، اتاق خواب، دیوارهای مشترک خانه و… را عایق کنید، این پنل‌ها بهترین پیشنهاد برای شماست، اما استفاده از این پنل های دکوراتیو به عنوان عایق صدا نیاز به زیرساخت دارد که می‌توانید با استفاده از فوم  این زیرساخت را ایجاد کنید.

یکی دیگر از مزایای این پنل صوتی، نصب آسان آن است پنل صوتی 3D با چسب سیلیکون شیشه چسبانده شده و قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارد.

 

 

 ساخت جعبه عایق صدا

اگر در خانه‌تان لوازمی دارید که سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند، بهترین روش آن است که به جای عایق کردن کل فضا، یک جعبه عایق صدا برای همان وسیله بسازید. لوازمی مثل اسپیکر، پمپ آب، کمپرسور و پمپ هوا، ماینر و… اگر در یک جعبه عایق قرار بگیرند، تا حد زیادی از سر و صدایشان کاسته خواهد شد.

اگر یک اسپیکر بزرگ دارید که صدایش داد کل محله را در آورده، به شما توصیه می‌کنیم همین حالا ساخت جعبه عایق صدا رو شروع کنید. اگر این جعبه را خودتان بسازید، خواهید دید که هزینه تمام شده آن خیلی کمتر از نمونه‌های آماده در بازار می‌شود.

یک جعبه چوبی یا مقوایی پیدا کنید که اسپیکرتان در آن جا بگیرید.

چهار طرف جعبه را از داخل با فوم‌های تخم مرغی یا هرمی بپوشانید و اسپیکر را در آن قرار بدهید. اگر اهل ضبط پادکست هستید یا در خانه‌تان قطعات آواز ضبط می‌کنید، چنین جعبه‌ای می‌تواند برای جلوگیری از ضبط شدن نویز و صداهای اضافی به شما کمک کند. پس از ساخت جعبه عایق صدا می‌توانید میکروفونتان را درون آن نصب کنید.

دقت کنید ساخت جعبه عایق صدا با این مشخصات برای دستگاه‌های فن‌دار مثل ماینر توصیه نمی‌شود.

چنین جعبه‌ای به فن‎‌های دستگاه ماینر (و دستگاه‌های مشابه) فشار می‌آورد و باعث سوختن پاور آن می‌شود. برای خرید و عایق کردن صدای ماینر می‌توانید به سایت صنایع چوب و فلز فرنشین مراجعه کنید

ساخت عایق صدا

ساخت عایق صدا

صنایع چوب و فلز فرنشین با ساخت بهترین نوع از درب های آکوستیک هم به زیبا تر شدن محیط کار و خانه شما کمک میکند و هم به صورت اصولی و با استفاده از بهترین متریال از هرگونه صدا جلو گیری میکند

برای دیدن نمونه کار های گروه فرنشین به لینک مراجعه کنید و اگر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفا یا در پایین این مقاله ذکر کنید و یا با شماره های داده شده تماس بگیرید مرسی که تا اینجا ی کار همراه ما بودید

کلام آخر

آنچه در این مقاله گفته شد آموزش ساخت عایق صدا با راهکار‌های تجربی و ارزان می‌باشد که افراد مختلف برای ساخت عایق صدا در منازل و محیط کار خود استفاده کرده‌اند. شما می‌توانید علاوه بر به کار گیری این روش‌ها از در این زمینه نیز از کمک های گروه صنایع چوب و فلز فرنشین استفاده کنید.

صنایع چوب و فلز فرنشین

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *