طرز نگهداری از مبلمان اداری

مبلمان اداری جزو وسایل گران قیمتی است که برای شرکت تهیه می‌کنید. در نتیجه مراقبت از آنها باید جزو اولویت‌های اول شما باشد. آسیب‌دیدن این وسایل هزینه بالایی دارد پس بدیهی است که نباید در استفاده از آنها سهل‌انگاری به خرج داد. با اینکه بیشتر تولید کنندگان مبلمان اداری از مرغوب‌ترین مواد اولیه برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند اما طرز نگهداری از میز اداری هم در ماندگاری و جلوگیری از استهلاک آن تأثیر بسزایی دارد. ضدعفونی‌کردن سطوح میز به‌ویژه در این دوره که بیماری‌های واگیردار شیوع پیدا کرده اهمیت بیشتری پیدا کرده است. ولی قبل از هر چیز باید شیوه صحیح ضدعفونی را هم یاد گرفت. در این مطلب قصد داریم 5 نکته ساده و البته اساسی را برای نگهداری از مبلمان اداری به شما بیاموزیم تا با کمک آن بتوانید از وسایل شرکت خود مراقبت لازم را به عمل‌آورید.

1-توجه به جنس محصول؛ نکته ای مهم در نگهداری از مبلمان اداری

نگهداری از مبلمان اداری

میزهای اداری مدل‌های مختلفی دارند و نوع کاربری آنها نیز متفاوت است. به عنوان مثال میز مدیریتی هم از نظر ابعاد و هم از نظر شیوه طراحی با میز کارمندی ساده تفاوت‌های اساسی دارد. این موضوع در مورد متریال به‌کاررفته در ساخت نیز صدق می‌کند. مبلمان اداری شما ممکن است از جنس MDF یا فلز باشد. در تولید صندلی، چرم نیز یک متریال اصلی به شمار می‌رود. پلاستیک، پارچه و شیشه نیز جزو موادی هستند که در تولید محصولات اداری کاربرد دارند. طبیعی است که با وجود تمام این تفاوت‌ها طرز نگهداری از میزهای اداری نیز با یکدیگر فرق داشته باشد. پس در وهله اول توجه داشته باشید که قصد تمیزکردن سطوح چوبی را دارید یا یک سطح فلزی، شیشه‌ای یا چرمی. مواد پاک‌کننده هرکدام از این متریال‌ها متفاوت است. از طرفی تهیه مواد شوینده مناسب هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

مواد شیمیایی اگر در جای نادرست مورد استفاده قرار بگیرند قادر هستند که آسیب‌های جدی به محصول وارد کنند. برای نگهداری از مبلمان چوبی باید به این مسئله توجه کنید که روکش مورد استفاده از چه نوعی است. برای پوشاندن سطح ورق‌های MDF از روکش‌های مختلفی استفاده می‌شود. (جهت آشنایی بیشتر با این روکش‌ها مقاله “انواع ورق MDF” را بخوانید.) جنس هرکدام از روکش‌ها با هم فرق دارد و در نتیجه میزان مقاومت آنها نیز متفاوت است. برای مثال روکش‌های چوبی نظیر بلوط، راش و… با اینکه زیبایی خاصی دارند اما در برابر عوامل فرسایشی ضعیف و شکننده هستند. روکش هایگلاس در برابر رطوبت مقاوم است و در عین حال سطح آن به‌سادگی لک می‌گیرد و در مقابل خط ‌وخش ضعف دارد. با این تفاسیر بدیهی است طرز نگهداری از مبلمان اداری نیز با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشد.

2-طرز نگهداری از میز اداری را به کارمندان یاد بدهید

نظافت مبلمان اداری

مزایای آموزش صحیح را نمی‌توان انکار کرد. اگر می‌خواهید وسایل شرکت خودتان را صحیح‌وسالم نگه دارید طرز نگهداری از مبلمان اداری را هم به کارمندان یاد بدهید. این‌طور بسیاری از مشکلات پیشاپیش حل خواهد شد. انجام این کار خیلی هم زمان‌بر نیست. بسیاری از شرکت‌های تولید کننده مبلمان اداری همراه محصولات، دفترچه‌های راهنما هم به مصرف‌کننده ارائه می‌دهند که در آنها طرز استفاده صحیح از کالا ذکر شده است. شما فقط کافی است این اطلاعات مفید را به دیگر کارمندان نیز منتقل کنید.

3-دور نگه داشتن مواد خوراکی؛ راه حل اول برای نگهداری از میز اداری

طرز نگهداری از میز اداری

همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. راز نگهداری از میز اداری این است که از همان ابتدا عواملی را که ممکن است موجب آسیب شوند از محصول دور نگه داریم. یکی از این عوامل غذاها و مواد خوراکی است که ممکن است صدمات جدی به محصول وارد کند. لکه‌های غذا به‌سختی از سطح میز پاک می‌شوند. (مگر بر روی سطوح شیشه‌ای که تا حدی تمیزکردن آن راحت‌تر است.) و حتی اگر پاک‌کردن آنها ساده هم باشد همیشه خطر اینکه حین تمیزکاری خط ‌وخش روی سطح ایجاد شود وجود دارد. به همین جهت بهتر است وعده‌های غذایی در محل مشخصی مثل سالن غذاخوری و یا آشپزخانه صرف شود نه در اتاق کار. اما اگر چاره دیگری ندارید یا با محدودیت فضا روبه‌رو هستید بهتر است از سفره‌های یکبار مصرف یا زیرلیوانی در ساعات صرف غذا استفاده کنید تا از آسیب‌دیدن مبلمان جلوگیری شود.

4-تأثیر گرد و غبار و عوامل طبیعی

حفظ و نگهداری میز اداری

هرچقدر هم که در نگهداری از مبلمان اداری وسواس به خرج بدهید باز هم عواملی هستند که کنترل آنها از توان شما خارج است. نور خورشید یکی از این عوامل طبیعی است که در درازمدت می‌تواند تأثیر خودش را در فرسودگی میز و صندلی نشان بدهد. اگر میز شما در نقطه‌ای از اتاق قرار دارد که در معرض تابش مداوم نور خورشید است این امکان وجود دارد که با گذشت زمان رنگ میز تغییر کرده یا دچار تاب خوردگی و خمش شود. برای پیشگیری از این اتفاق بهتر است حداقل زمانی که در اتاق حضور ندارید پرده‌ها را بکشید تا نور خورشید وارد اتاق نشود.

یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار سیستم‌های گرمایشی و بخاری است که سبب افزایش دما و حرارت می‌شوند. مبلمان اداری را هیچگاه نزدیک این وسایل قرار ندهید! جدای از بحث‌های مربوط به ایمنی و خطرات آتش‌سوزی، هر چه فاصلۀ میز و صندلی از بخاری را بیشتر کنید قاعدتاً حرارت کمتری به آنها می‌رسد و آسیب وارده کمتر خواهد شد.

گردوغبار عامل دیگری است که حتی با وجود بیشترین مراقبت‌ها نیز بر روی سطوح مختلف می‌نشیند. میزهای اداری به‌خصوص آنهایی که پایه فلزی دارند گردوغبار را به‌راحتی جذب می‌کنند. اگر برای تمیزکاری این وسایل حساسیت لازم را به خرج ندهید امکان زنگ‌زدگی و اکسید شدن فلز بالا می‌رود.

5-روش شستشو و گردگیری

و در انتها می‌رسیم به چگونگی تمیزکردن و گردگیری وسایل اداری مختلف. در هر صورت زمانی می‌رسد که باید برای نظافت محل کار خودتان دست‌به‌کار شوید. اینجاست که باید نظافت و تمیزکردن میز و صندلی را به شکل صحیح انجام دهید. چند توصیه برای به‌دست‌آوردن نتیجۀ مطلوب برای شما داریم. اول اینکه برای تمیزکردن مبلمان محلول‌هایی با PH کم تهیه کنید تا آسیبی به مبلمان وارد نشود. دوم اینکه برای شروع قسمت‌هایی را انتخاب کنید که کمتر در معرض دید هستند و مواد شوینده را در این بخش‌ها تست کنید. صندلی‌ها و برخی مدل‌های میز مدیریت روکش‌هایی از جنس چرم دارند. برای این سطوح از پاک‌کننده‌های مخصوص چرم استفاده کنید.

در استفاده از جلادهنده‌ها، روغن و پولیش احتیاط به خرج بدهید. ممکن است استفادۀ نادرست از آنها باعث تغییر رنگ محصول شود. برای گردگیری و نظافت پارچه و دستمال نرم استفاده کنید تا خط و خشی روی سطوح ایجاد نشود.

امیدواریم این نکات کاربردی در مورد نگهداری از میز اداری برای شما مفید واقع شده باشند. نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید!

گروه صنایع چوب و فلز فرنشین هم در تعمیر و نگهداری درب های آکوستیک

و هم ساخت انواع صندلی ها و در ترمیم و نوسازی صندلی هایتان به کمک شما می آید

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

مرسی که با اطمینان به گروه ما باعث انگیزه بیشتر به ما می شوید

لطفا با نظرات  انتقادات و پیشنهادات خود ما را در مسر پیشرو همیاری کنید

با سپاس فراوان

صنایع چوب و فلز فرنشین

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *