نحوه پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی یکی از عواملی می باشد، که برای زیبایی و دوام بیشتر محصولات فلزی حتما باید انجام گیرد از آنجایی که مبله کردن باغ، پاسیو یا خیاط خلوت خود با مبل های آهنی فرفورژه یا سایر فلزات سرمایه گذاری بلند مدت است و جذابیت فضای مورد نظر شما را نیز افزایش خواهد داد. بنابراین محافظت از مبل های فلزی در برابر زنگ زدگی به خصوص در فصول پاییز و زمستان به دلیل افزایش رطوبت هوا بسیار مهم است. در ادامه این مطلب به بررسی راه کارهای پیشگیری از زنگ زدگی و روش های از بین بردن زنگ زدگی انواع مبل های فلزی می پردازیم.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

انواع روش های پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

روش های بسیار متفاوتی برای پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی وجود دارد که در ادامه برخی از آنان را بررسی می کنیم.

برای پیشگیری از زنگ زندی مبل های فلزی آنها را خشک نگه دارید

شاید رطوبت اضافی رایج ترین دلیل زنگ زدگی باشد. همانطور که همه می دانیم، رطوبت روند زنگ زدگی را آسان می کند. در حالی که صندلی های فلزی در برابر تأثیر آب مقاوم تر هستند، اما هرگز نمی توانید کاملاً آنها را رفع کنید. یعنی برای جلوگیری از زنگ زدن صندلی ها و مبل های فلزی تا حد امکان باید آنها را خشک نگه دارید.

وجود آب روی مبل های فلزی برای طولانی مدت باعث ایجاد زنگ بیشتری می شود. به همین دلیل اگر آبی روی صندلی های فلزی خود دیدید باید بلافاصله با یک پارچه خشک آن را پاک کنید. به خاطر داشته باشید شاید مبل شما از فلزی بسیار مقاوم در برابر خوردگی و زنگ ساخته شده باشد اما همیشه بهتر است آن را خشک نگه دارید.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

مبل های فلزی را سر پوشیده نگه دارید

روشی آسان برای خشک نگه داشتن و پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی پوشاندن آنها با روکش های مناسب است. می توانید روی مبل های فلزی خود را با ملافه هایی مخصوص بپوشانید تا در صورت استفاده نکردن از آنها ظاهر زیبای خود را حفظ کرده و آهسته تر دچار زنگ زدگی شوند.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

صندلی ها و مبل های خود را در انبار نگه دارید کنید!

قابل درک است که احساس کنید مبل های فلزی که برای بیرون از خانه ساخته شده اند نیازی به نگهداری در انبار ندارند. اما واقعیت این است که مبل های فلزی که در حیاط خلوت یا پاسیو خود گذاشته اید ، در صورت استفاده نکردن، بهتر است در انبار نگهداری شوند.

سعی کنید در فصل زمستان که استفاده خاصی از ا«ها ندارید حتماً آنها را در انبار یا فضاهای بسته دیگری که آب باران یا سایر مواد دیگر به انها نخورد بگذارید تا از زنگ زدگی سریع ان و از بین رفتن مبل های فلزی دوست داشتنی خود جلوگیری کنید.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

از واکس یا موم در مبل های فلزی استفاده کنید

یکی دیگر از راه های پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی استفاده از واکس یا موم می باشد. با توجه به مقاومت واکس ها و موم ها در برابر آب می توانید از این ماده برای محافطت از مبل های فلزی خود استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید با پرچه ای خشک تمام سطح مبل یا صندلی فلزی خود را پاک کنید. سپس با یک پارچه نسبتاً خیس تمام صندلی و گوشه های ان را کاملاً تمیز کنید و بگذارید تا کاملاً خشک شود.

پس از تمیز کردن و خشک کردن صندلی باید از یک شت یا برس رنگ بزرگ استفاده کرده و واکش را به تمامی سطح صندلی بزنید. دفت کنید تمامی گوشه ها و زوایای صندلی یا مبل فلزی را کاملاً با واکس بپوشانید. قبل از استفاده مجدد باید کاملاً خشک شوند. با این کار احتمال زنگ زدگی صندلی و مبل های فلزی خود را بسیار کاهش می دهید.

تمیز کردن زنگ زدگی های مبلمان

با وجود تلاش های مداوم، بیشتر مبل های فلزی رنگ زده یا دچار خوردگی می شوند چرا که این پدیده ای غیر قابل اجتناب است. هنگامی که یک شی فلزی شروع به زنگ زدن می کند، باید اقدامات مؤثری برای از بین بردن آن انجام دهید. از بین بردن زنگارها از روی مبل های فلزی خیلی هم دشوار نیست. می توانید از وسایل خانگی خاصی برای بر طرف کردن زنگ زدگی های مبل های فلزی یا هر سطح فلزی دیگری استفاده کنید.

در ادامه این پست چند نکته برای از بین بردن زنگارها از روی صندلی ها، مبل ها، میزهای غذاخوری، چارچوبهای پنجره و حتی ابزارهای فلزی بیان می کنیم. هر سطح فلزی با هر میزان زنگ زدگی روی آن با چنین روش هایی قابل بازسازی هستند.

وسیله ای که برای از بین بردن زنگ ها استفاده می کنید بسیار مهم است و بهتر است از اسکاچ های ظرفشویی یا مسواک استفاده کنید و اگر میزان زنگ زدگی بسیار زیاد است از برس های بزرگ فلزی استفاده کنید.

از روش های ارائه شده می توان برای از بی نبردن زنگ های فلزاتی مانند کروم، فولاد و فرفورژه نیز استفاده کرد.

استفاده از تمیز کننده ها برای پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

ساده ترین راه برای خلاص شدن از زنگ ها پاک کردن زودهنگام لکه های اولیه است. تمام چیزی که نیاز دارید یک ماده تمیز کننده و یک پارچه است. می توانید ماده تمیز کننده را مستقیماً روی سطح زنگ زده یا روی پارچه بزنید و سطوح را کاملاً تمیز کنید.

با انجام این کار لکه های زنگی به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می ایند و با تمیز کردن بیشتر به آهستگی از بین می روند. باید تمامی نواحی خیس را با پارچه تمیز و خشک پاک کنید و هرگونه آب یا ماده تمیز کننده بجامانده را از بین ببرید.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی

برای تمیز کردن مبل فلزی از جوش شیرین استفاده کنید!

جوش شیرین، ترکیب شیمیایی محبوب در هر خانه ای است و برای از بین بردن زنگار از فلزات بسیار مؤثر می باشد. تنها کافیست لایه ای نازک از مخلوط جوش شیرین و آب را روی سطح مورد نظر گذاشته و پس از مدتی ان را پاک کنید.

برای تهیه این مخلوط می توانید جوش شیرین را با آب یا هیدروژن پراکسید (برای زنگ های سخت) ترکیب و خمیری غلیظ تهیه کنید. با استفاده از پارچه به آرامی این محلول اسیدی را روی سطح فلزی زنگ زده بمالید و برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. پس از این مدت آن را پاک کنید تا زمانی که ذرات زنگ از بین بروند. براساس میزان زنگ زدگی می توانید این کار را دو یا سه بار تکرار کنید.

این روش ساده ترین و مؤثر ترین روش برای از بین بردن زنگ از روی هر سطح فلزی یا ابزارهای فلزی است.

استفاده از سرکه سفید

به دلیل خصوصیات اسیدی و ضد میکروبی سرکه، این ماده به عنوان یک عامل تمیز کننده طبیعی خانگی شناخته می شود. برای افزایش شدت اسیدی می توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید و درنتیجه محلول تمیز کننده قویتری برای زنگ ها تهیه کنید.

نه تنها فلزات بلکه می تواند تقریباً هرچیزی را با سرکه تمیز کنید. زمانی که مبل های فلزی زنگ زدند باید سطوح را با سرکه پاک کرده و برای ۱۰ دقیقه سرکه را روی آن بگذارید. سپس با پارچه یا دستمالی می توانید زنگ های موجود را از بین ببرید.

با این روش ساده به راحتی می توانید زنگ های موجود روی سطوح فلزی و حتی ابزارهای فلزی مانند قیچی، انبردست، میخ و حتی پیچ و مهره ها را از بین ببرید.

کوکاکولا از بین برنده قوی زنگ زدگی ها!

اگر نتوانستید پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی کنید! میتوانید از کوکاکولا کمک بگیرید! بله درست خوندید، نوشیدنی مورد علاقه شما می تواند زنگ ها را از روی مبل های فلزی از بین ببرد. خصوصیت کربناتی کوکاکولا باعث حل شدن اکسید فلز می شود. برای این روش تنها کافیست کوکا کولا را روی سطح زنگ رده بریزید و با پارچه یا اسفنجی نرم روی آن را تمیز کنید. فقط مطمئن شوید پس از انجام کار دست های خود را کاملاً بشوید تا لباستان را از بین نبرید.

برای از بین بردن زنگ زندگی از سیب زمینی کمک بگیرید!

سیب زمینی ها حاوی اسی اگزالیک است که حلال زنگ است. از سیب زمینی می توان برای از بین بردن لکه های قهوه ای روی فلزات استفاده کرد. برای این کار باید سیب زمینی را از وسط نصف کنید و مقداری نمک یا مایع ظرفشویی روی سطح آن بریزید و آن را روی سطح زنگ زده بمالید تا واکنش شیمیایی حاصل باعث ضعیف شدن و از بین رفتن زنگ ها شود.

سپس باید با تکه ای پارچه سطوح مورد نظر را پاک کنید. اگر قیچی یا انبردستی دارید که کمی زنگ زده هستند می توانید با این روش آنها را نیز پاک کرده و دوباره استفاده کنید.

لیمو و نمک از بین برنده زنگار های سطوح فلزی!

یکی دیگر از روش های خانگی برای خلاص شدن از زنگار های سطوح فلزی استفاده از لیمو و نمک فراوان است. نمک به عنوان یک ساینده عمل می کند در حالی که اسید سیتریک موجود در لیمو باعث واکنشی شیمیایی می شود که به حذف زنگ ها کمک می کند.

در این روش می توانید لیمو را در یک کاسه فشار داده و مقداری نمک به آن اضافه کنید. سپس ترکیب حاصل را به نواحی زنگ زده  به طور جداگانه بمالید. در نهایت پس از چند ساید می توانید سطوح را تمیز کرده و تمامی زنگ ها را از بین ببرید. این روش برای از بین بردن لکه های زنگ موجود روی لباس ها هم مفید می باشد.

با فویل آلومینیومی به راحتی زنگ زدگی ها را تمیز کنید

همه از فویل آلومینیومی استفاده می کند اما تنها معدودی از آن برای تمیز کردن زنگ زدگی وسایل و مبل های فلزی و اسیل های کرومی/ضد زنگ استفاده می کنند. آلومینیوم با زنگ ها واکنش داده و بنابراین به راحتی زنگ ها را پاک خواهد کرد.

برای این روش ابتدا باید ترکیبی از نمک و آب یا نوشیدنی مانند نوشابه تهیه کند. سپس فویل آلومینیومی را درون این محلول فرو کرده و سطوح زنگ زده را با آن پاک کنید. این امر باعث از بین رفتن زنگ ها می شود که می توانید با پارچه ای تمیز تمامی زنگ های بجا مانده را پاک کنید. پس از چندبار تکرار دوباره ظاهر براق فلز باز خواهدگشت. می توان فویل های آلومونیومی نرم برای از بین بردن زنگ های وسایل و مبل های کرومی استفاده کرد.

پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزی
پیشگیری از زنگ زدگی مبل های فلزیگروه صنایع چوب و فلز فرنشین هم در تعمیر و نگهداری درب های آکوستیکو هم ساخت انواع صندلی ها و در ترمیم و نوسازی صندلی هایتان به کمک شما می آید

برای اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید.

مرسی که با اطمینان به گروه ما باعث انگیزه بیشتر به ما می شوید

لطفا با نظرات  انتقادات و پیشنهادات خود ما را در مسر پیشرو همیاری کنید

با سپاس فراوان

 

صنایع چوب و فلز فرنشین

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *